Hoe zit de actie precies in elkaar?

"Na een periode van het ’teasen’ van de potentiële klanten, zal de website
claimjeclio.nl aanstaande woensdag om 20 uur veranderen in een webwinkel.
Met daarop vijftig Renaults Clio te koop tegen een fikse korting, zo’n 30
procent. Op de website kunnen mensen dan één van die wagens claimen door een
aanbetaling te doen. Vervolgens kies je één van de geselecteerde dealers
waarmee je de koop van de auto kunt afronden."

Kunnen klanten nog wel een proefrit maken of extra’s toevoegen?

"Geïnteresseerden kunnen bij de dealers die meedoen een proefrit maken in het
type auto dat we online verkopen. Veel aanpassingen kun je aan die auto niet
laten maken. Alleen de kleinere accessoires die niet in de fabriek gemaakt
worden kunnen nog naar wens worden toegevoegd."

Zet Renault hiermee de dealers niet buitenspel?

"Nee. We willen met deze actie een andere doelgroep bereiken dan we normaliter
doen. We hebben speciaal voor de Clio gekozen omdat de verkopen van dit type
de afgelopen maanden erg laag waren. De kannibalisatie op de reguliere
verkopen zal zodoende minimaal zijn. De deelnemende dealers verkopendoor de
actie dus extra auto’s en bovendien levert het ze nog publiciteit op ook."

Wat wil het bedrijf met deze campagne bereiken?

"Deze actie is bedoeld als proef om te kijken of we ook een andere doelgroep
kunnen bereiken. Met claimjeclio.nl richten we ons op mensen die op zoek
zijn naar een gebruikte auto op internet. Veelal een jonger publiek dat
kijkt naar een eerste auto, of mensen die op zoek zijn naar een goedkopere
tweede wagen. Via onze website kunnen zij een nieuwe auto kopen voor de
prijs van een tweedehandsje."

Gaat Renault nog meer auto's via internet verkopen?

“Dat kan ik nog niet zeggen. We gaan na afloop eerst deze actie evalueren.
Daarna zien we wel verder. We zijn in ieder geval niet van plan om ons
gehele gamma online te gaan verkopen. Verder sluit ik niets uit."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl